SketchUp 2025 – randarea din aplicatie cu materiale si texturi PBR

Prin introducerea materialelor fotorealistice, ultima versiune SketchUp aduce inca un pas important in directia unui obiectiv major de a obtine independenta de aplicatiile externe de randare.
Noile materiale sunt disponibile ca stil pentru suprafete si sunt bazate pe texturi PBR (physically based rendering) ce reactioneaza dinamic la lumina si ambient.
Ele se regasesc in biblioteca standard din SketchUp, pot fi preluate din 3D Warhouse sau create de utilizator pe baza texturilor mapate. Orice material existent intr-un model poate fi transformat intr-un material fotorealistic de tip nou.
Editorul de materiale ofera 4 tipuri de texturi PBR mapate:
- Metalness – controleaza reflexia luminii pe o suprafata
- Roughness – controlul rugozitatii unei suprafete
- Normal – controlul nivelului de detaliere pe suprafata cu accentuarea detaliilor pentru a obtine profunzime
- Ambient Occlusion – controleaza umbra pe denivelarile unei suprafete, valorile mici reduc nivelul de umbrire, cele mari accentueaza umbra
Ele functioneaza ca parametri, dispun de slidere pentru reglajul intensitatii si pot fi bazate pe imagini mapate.
In caseta de preview a fiecarui material se afla si butonul pentru generarea texturilor cu ajutorul AI.
Acesta devine activ imediat ce materialul este bazat pe o imagine si in cateva secunde ofera propuneri pentru texturi mapate. Materialele cu texturi PBR apar in preview pe un cub cu icon-ul auriu al serviciului de generare texturi.
Serviciul de generare texturi cu ajutorul AI este disponibil doar atunci cand exista o conexiune Internet activa.
SketchUp 2025 permite vizualizarea proiectului randat in timp real, fara plugin-uri si fara a parasi aplicatia.